Friday, August 17, 2012

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ပညာတတ္လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္လုိအပ္ခ်က္

0 comments
Dr.ညီ၀င္းမွန္
အတြဲ ၃၀ ၊ အမွတ္ ၅၈၂ ( ၁၇ - ၂၃ ၊ ၈ ၊ ၂၀၁၂)

စာေရးသူသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ သတင္းအခ်က္လက္ မ်ား၊ ပညာေရး၊ ဆက္သြယ္မႈႏွင့္ ဗဟုသုတ၏ အေရးပါေသာ အခန္းက႑အေၾကာင္း ယခင္က ေရးသားတင္ျပခဲ့ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ က်န္ ရွိေသာ ကမၻာႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းရာစု ထက္၀က္ေက်ာ္မွ် ဆက္သြယ္မႈျပတ္ေတာက္ခဲ့၏။

ႏုိင္ငံေတာ္ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပညာတတ္သူႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္သည့္ ႀကီးမားေသာ လူစုႀကီးလုိအပ္ေၾကာင္း အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားက တင္ျပအစီရင္ခံၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာက်န္ရွိေသာကမၻာႀကီးကို အသာခ်န္ထားၿပီး မိမိတုိ႔၏ အိမ္နီး ခ်င္းႏုိင္ငံတုိ႔ႏွင္ပင္မီေအာင္ လုိက္ႏုိင္ရန္ အေရးႀကီးေနပါသည္။ ဤအေၾကာင္း ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္၍ အျခားျမန္မာပညာရွင္ မ်ားကလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္မီဒီယာတြင္ တင္ျပၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ပညာေရးစနစ္ႀကီးတစ္ခုလံုး ပ်က္ ယြင္းမႈေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားဖံြ႕ၿဖိဳးမႈ အတြက္ လုိအပ္ေသာ လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္(human resource) ကို မထုတ္လုပ္ေပးႏုိင္ခဲ့ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ၌ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ပညာတတ္ႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္ေသာ အသိပညာႏွင့္ အတတ္ပညာရွင္မ်ားကို မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေနေပသည္။

ဤစာတမ္း၌ အသိဉာဏ္အသံုးျပဳသူ(intellectual)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကိုအက်ယ္ျပန္႔ဆံုးႏွင့္ေယဘုယ် အက်ဆံုး အဓိပၸာယ္ႏွင့္ အသံုးျပဳထား၏။လ အသိဉာဏ္အသံုးျပဳသူဆုိသည္မွာ အဓိကအားျဖင့္ ဉာဏ္ရည္ (intelligence)ကို အတတ္ပညာဆုိင္ရာ (professional) သို႔မဟုတ္ ပုဂၢဳိလ္ေရးဆုိင္ရာ အေျခ အေန၌လည္းေကာင္း၊ ေယဘုယ်ဘ၀ (သို႔) အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈ အလုပ္ အကုိင္ဆုိင္ရာ၌ လည္းေကာင္း အသံုးျပဳ သူကိုဆုိလုိေပသည္။

ဤသို႔ဆုိလွ်င္ ဉာဏ္ရည္အသံုးျပဳသူတုိ႔သည္ တစ္စံု တစ္ခုေသာ သင္ယူမႈ (learning)၊ နက္႐ိႈင္းေသာ အသိပညာ၊ ျဖစ္အင္အေၾကာင္း အရာတုိ႔ကို သိရွိျခင္း (informed) ႏွင့္ ေ၀ဖန္ စဥ္းစား ႏုိင္ျခင္း (critical thinking) တုိ႔ လုိအပ္ေပသည္။ အတတ္ပညာရွင္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၏ အဓိပၸာယ္မွာ အထူးျပဳသည့္ (specialized)၊ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးဆုိင္ရာ သင္ၾကားေလ့က်င့္မႈ (high educational training)၊ လိုအပ္ေသာ အသက္ေမြး၀မ္း ေက်ာင္းမႈ အလုပ္အကိုင္(vocation) ကို ဆုိလုိေပသည္။ ပညာေရး၊ အလုပ္ သင္ျခင္း (apprenticeship)၊ စာ သို႔မဟုတ္ စစ္ေဆးမႈ (examination) မ်ား ပါ၀င္ျခင္းႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္ေပၚေစေသာ မည္သည့္လက္မႈ ပညာ(trade)၊ သို႔မဟုတ္ အလုပ္အကိုင္ မ်ဳိးကိုမဆုိ ဆုိလုိေပသည္။

ထုိ႔ျပင္ အတတ္ပညာ၏ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားမွာ မိမိတုိ႔ပညာ၏ အသင္း၀င္သူမ်ား (members) တုိ႔ကို ပညာရပ္နယ္ပယ္သုိ႔ ၀င္ခြင့္ျပဳျခင္း ႏွင့္ ယင္းတုိ႔ကို စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေသာ အဖဲြ႕မ်ား (regulatory bodies) တုိ႔ ပါ၀င္ေပသည္။ ပညာေရးစနစ္ကို စီမံသူမ်ား၊ ေဆာင္ ရြက္သူမ်ား၊ ခံယူသူမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထု ကပင္လွ်င္ ပညာတတ္ျခင္း၏ အထူး အဓိပၸာယ္တစ္ရပ္ကို သိနားလည္မႈ ရွိဟန္မတူေပ။ ဤအဓိပၸာယ္မွာ ပညာ ေရးဟူသည္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးအား ဗဟု သုတႏွင့္ အေၾကာင္းအခ်က္အလက္မ်ား ႏွင့္ ျဖည့္စြက္ပံ့ပိုးျခင္းထက္ ပို၍ အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္ပါသည္။

ထုိ အဓိပၸာယ္မွာ ပညာတတ္ျခင္းသည္ လူ႔ဘ၀ကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ မိမိအသက္ေမြး ၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဓိက အားျဖင့္ ေ၀ဖန္ဆင္ျခင္ျခင္း (critical reasoning)ႏွင့္ စိစစ္စဥ္းစား ျခင္း (analytical thinking)တုိ႔ကို ဖံြ႕ၿဖိဳး ေစျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာ ေရးျဖစ္စဥ္၏ အဓိကရည္ၫႊန္းခ်က္မွာ အသက္အရြယ္အငယ္ဆံုးကေလးမွစ၍ အထက္တန္း (တကၠသိုလ္) ပညာေရးႏွင့္ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ပင္ ဗဟုသုတ ကို ရွာမီွးျခင္းႏွင့္ စည္းစနစ္တက် (disciplined) ႏွင့္ နက္႐ိႈင္းစြာဆင္ျခင္ ျခင္း (in-depth reasoning)ႏွင့္ ေ၀ဖန္ စဥ္းစားျခင္း (critical thinking) အရည္ အေသြးတုိ႔ကုိ ဖံြ႕ၿဖိဳးေစျခင္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာျပည္၌ တကၠသိုလ္မွ အေထြ ေထြဘာသာရပ္ျဖင့္ ပညာေရးၿပီးဆံုး ေသာရလဒ္မွာ လက္ေတြ႕ ဘ၀တြင္ အသံုးမခ်ႏိုင္သည့္ မိမိသည္ဘဲြ႕ရသူျဖစ္ေၾကာင္း စာရြက္တစ္ခုရရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ အတတ္ပညာဆုိင္ရာနယ္ပယ္၊ ဥပမာမ်ားျဖစ္ေသာ ေဆးပညာ၊ အင္ဂ်င္နီယာပညာအစရွိသည္တုိ႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍မူ အေတာ္အသင့္ ႁခြင္းခ်က္ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဤနယ္ပယ္မ်ားတြင္ပင္လွ်င္ ေ၀ဖန္ဆင္ျခင္ျခင္းႏွင့္ စဥ္းစားျခင္း အေတာ္ရွိမည္ဆုိသည္မွာ သံသယမ်ား စြာရွိဖြယ္ျဖစ္၏။ ယခုအေျခအေန၌ ႏုိင္ငံေတာ္၏ နယ္ပယ္ အသီးသီးကို ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈ စတင္ေဆာင္ရြက္ရန္ လက္ေတြ႕ ဘ၀ႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ပညာတတ္ၿပီး ကြ်မ္းက်င္သည့္ အလုပ္ အင္အားစုမ်ားစြာ ကင္းမဲ့ေန၏။

ဤ အေျခအေနမွာ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရက လုပ္ေဆာင္မည့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမွ ေပၚေပါက္မည့္ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈလုပ္ငန္းအေျခအေန ႏွစ္ခုစလံုးတြင္ ျဖစ္ေပၚေပမည္။ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ေထာက္ပံ့မႈႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈကို ရရွိႏုိင္ ပါသည္။ ေရတုိအစီအစဥ္ျဖင့္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားတြင္ ေနထုိင္ ေနေသာ အေတာ္မ်ားျပားသည့္ ျမန္မာ လူမ်ဳိးတို႔အထဲမွ အတတ္ပညာဆုိင္ရာ တတ္ကြ်မ္းမႈ (expertise) ရွိသူမ်ားကို ဖိတ္ေခၚ အသံုးျပဳႏုိင္မျပဳႏုိင္ကို စဥ္းစား စရာရွိေပသည္။ ကြ်မ္းက်င္ေသာ လက္မႈပညာရွင္မ်ား လံုေလာက္စြာ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္မႈ မျပဳလုပ္ ႏိုင္ခဲ့ပါ။

ယင္းသည္ အတိတ္ကာလမွ အေျခခံအက်ဆံုး အသက္ေမြး၀မ္း ေက်ာင္းပညာေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈ

ေပၚလ၀စီ(policy) ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္မႈ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပမည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ တကၠသိုလ္ပညာအဆင့္ ေအာက္ရွိေသာ ဒီပလုိမာ (diploma) (သို႔မဟုတ္) လက္မွတ္ (certificate)

ေပးေသာ အစိုးရစက္မႈပညာသင္ေက်ာင္း မ်ား (Government Technica Instit-utes - GTI) ရွိခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ႏုိင္ငံ တကာအဆင့္မီ ကြ်မ္းက်င္ေသာ လက္မႈ အတတ္ပညာရွင္ အသီးသီးျဖစ္သည့္ လက္သမား (carpentar)၊ လွ်ပ္စစ္ မီးျပင္သမား (electrician)၊ ပန္းရံသမား (mason)၊ ေဆာက္လုပ္ေရးသမား (builder)၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္စက္ျပင္သူ (automotive mechanic)၊ ဂေဟဆက္ သူ (welder)၊ ေရႏွင့္အျခားပိုက္ဆက္သူ (plumber) စသည့္ လက္မႈပညာရွင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို သင္ၾကားထုတ္လုပ္ျခင္း မျပဳႏုိင္ခဲ့ေပ။

ဤသို႔မဟုတ္ဘဲ လူငယ္မ်ား သည္ အထက္တန္းေက်ာင္း ေအာင္ျမင္ ေသာအခါ တကၠသိုလ္သို႔၀င္ေရာက္ၿပီး လက္ေတြ႕အားျဖင့္ အသံုး၀င္မႈ သံသယ ရွိဖြယ္ျဖစ္သည့္ ဘြဲ႕၊ ဒီဂရီလက္မွတ္ ရရွိျခင္းျဖင့္ အဆံုးသတ္ေပ၏။ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ား အေနျဖင့္ လက္မႈ အတတ္ပညာသင္ယူမႈ ေအာင္ျမင္၍ လိုင္စင္(လက္မွတ္)ရွိသူတုိ႔သည္ သာမန္တကၠသိုလ္ဘဲြ႕ရသူမ်ားထက္ ကနဦး၌ ၀င္ေငြ ေကာင္းႏုိင္သည္ဆို သည္ကို အံ့ဩေနေပမည္။

ယင္းလက္မႈ အတတ္ပညာရွင္မ်ားသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ား (ဥပမာ၊ ဩစေၾတးလ်ႏုိင္ငံ) တြင္ အေထြေထြေရာဂါကုဆရာ၀န္ယူေသာ အခေၾကးေငြထက္ပင္ တစ္ခါတစ္ရံ သာလြန္ႏုိင္ေပသည္။

မူလကပင္ မ်ားစြာ ခုိင္မာမႈမရွိေသာ ပညာေရးစနစ္ကို ခ်ဳိ႕ယြင္း၍ လြဲမွား ေသာ သေဘာတရားမ်ား (Ideologies) ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ပညာေရး ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလံုးပ်က္စီးယိုယြင္းခဲ့ေပ၏။

တစ္ခ်ိန္က ႐ုပ္ပိုင္း (physical) (သို႔မဟုတ္) သဘာ၀သိပၸံပညာရပ္မ်ား (natural sciences) တို႔သည္ အမ်ဳိးသား ဖြံ႕ၿဖိဳးကိုျဖစ္ေစ မည္ဟု ယူဆၿပီး ဦးစားေပး၊ အေရးေပးခံရ၏။ ၀ိဇၨာပညာရပ္ မ်ား (arts) ၊ လူမႈေရးပညာမ်ား (humanities) ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရးႏွင့္ အျပဳ အမူဆိုင္ရာသိပၸံပညာရပ္မ်ား (social & behavioural sciences) တို႔ကို ႏွိမ့္ခ် ၿပီး သိသာစြာအဆင့္အတန္းခြဲျခားခဲ့၏။

ဤေနရာ၌ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရးပညာမ်ား (Economics & Commerce) မွာမူ ခြ်င္းခ်က္အေနျဖင့္ အဆင့္အတန္း ခြဲျခားမႈမ်ားစြာ ခံရပံု မရွိေပ။ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းမႈႏွင့္ တုိက္႐ိုက္ဆက္စပ္ေနေသာ ပညာရပ္ မ်ားျဖစ္သည့္ စိုက္ပ်ဳိးေရးသိပၸံ (agricul-ture) ၊ ေဆးပညာ (medicine) ႏွင့္ အင္ဂ်င္နီယာပညာ (engineering) အစရွိသည့္ ပညာရပ္နယ္ပယ္တုိ႔ကိုမူ ယခင္အေရွ႕ ဥေရာပ (east european) ကြန္ျမဴနစ္ႏွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ႏုိင္ငံမ်ားမွ ပံုစံ (model) ေပၚအေျချပဳၿပီး ပင္မတကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားမွ ထုတ္ႏုတ္ ၍ သီးသန္႔ တကၠသိုလ္မ်ားအျဖစ္ ဖြဲ႕စည္းလုိက္၏။

ဤသို႔ ပညာရပ္မ်ားကို ရည္ရြယ္၍ အတုအေယာင္သေဘာျဖင့္ ခြဲျခားလုိက္၏။ ဤသို႔ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ အဆံုးသပ္ အေနျဖင့္ 'ဗဟုသုတ' ဟူသည့္ တစ္လံုးတစ္ခုတည္းအေနျဖင့္ ရပ္တည္ေနေသာအရာ (unitary entity) ျဖစ္သည္ဆိုသည့္ သေဘာအယူအဆ ကို ေဖာက္ဖ်က္လိုက္သည့္ သေဘာသက္ေရာက္ ေပ၏။ ဤအေျခအေနတြင္ ဗဟုသုတ ၏ နယ္ပယ္ခ်င္းဆက္ႏြယ္မႈ (interdis-ciplinary) ႏွင့္ ဘာသာရပ္ေပါင္းစံု ဆက္စပ္မႈ (multidisciplinary) သဘာ၀ကို နစ္နာထိခုိက္ေစသည့္ သေဘာေဆာင္၏။

အထက္၌ ေဖာ္ျပသကဲ့သို႔ မူလကပင္ ႏုိင္ငံတကာစံမ်ားအရ မ်ားစြာခုိင္မာ တုိးတက္မႈမရွိလွေသာ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ စနစ္သည္ ဆံုး႐ႈံးေသာ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ႏွင့္ အတူက်ဆင္းသြားေပ၏။ ပညာေရးစနစ္သည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီး ကာလႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ကာလ မ်ားက ယခင္ၿပီးဆံုးခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္ထက္ ၀က္ေက်ာ္ ကာလထက္ပို၍ေကာင္းမြန္သည့္ အေျခအေနတြင္ရွိသည္ဟု ဆိုႏိုင္ ေပမည္။ အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူ လူထုအေနျဖင့္ တကၠသိုလ္၏ မူလ အဓိပၸာယ္ကို ရိပ္စားမိပါ၏ေလာဟု စဥ္းစားဖြယ္ရာရွိ၏။

'တကၠသိုလ္' ဆို သည္မွာ (သင္ၾကားသူမ်ားႏွင့္ ဗဟုသုတ ရွာမွီးထုတ္လုပ္သူမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ အက်ဳိးတူစု (a community of teachers and scholars) ျဖစ္၏။ ယင္းသည္ ဗဟုသုတကို ျဖန္႔ျဖဴးေပးျခင္း သာမကပဲ စူးစမ္းေလ့လာျခင္း (inquiry) ႏွင့္ သုေတသနျပဳလုပ္ျခင္း (research) ျဖင့္ ဗဟုသုတကို တုိးပြားေဖာ္ထုတ္ရာ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုေခတ္ကာလတြင္ (ဗဟုသုတ ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းknow-ledge Industry) ဟု ေခၚဆို သတ္မွတ္၏။

ႏုိင္ငံေတာ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ အသိ ဉာဏ္သံုးေသာ သူမ်ားႏွင့္ အတတ္ ပညာရွင္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္၍ ယင္းတုိ႔ ၏ အခန္းက႑ကို အသိအမွတ္မျပဳျခင္း သည္ အတိတ္ကာလက မွားယြင္းေသာ ေပၚလစီမ်ား (policies) ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား (practices) တုိ႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ ၏။ အတတ္ပညာရွင္၀ါဒ (professionalsim) ကို သက္ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္မ်ား ႏွင့္ ျပည္သူလူထုကပင္ သိသာစြာအသိ အမွတ္ျပဳျခင္းႏွင့္ ေလးစားျခင္းကင္းမဲ့ ေန၏။

အကယ္၍ အေရးတႀကီးအေနႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မွန္ကန္စြာေသာ္ လည္းေကာင္း၊ လံုေလာက္ေသာ ေငြေၾကးပစၥည္းပံ့ပိုးမႈေပး၍ ႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္လွ်င္မူ ထုိသို႔ ျပဳလုပ္ျခင္းမွ အက်ဳိးေက်းဇူးသည္ ကာလ အတန္ၾကာမွ ရရွိေပမည္။ ႏုိင္ငံျခားသား ပညာရွင္မ်ားကိုသာ သက္သက္ အသံုးျပဳျခင္းသည္ ႏုိင္ငံအတြက္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ဳိးအျမတ္ ေသာ္လည္းေကာင္း မရွိႏုိင္ေပ။

ဤ ေနရာ၌ ႏုိင္ငံသားတုိ႔ကို ဗဟုသုတႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္မႈ ဆက္ခံရရွိေစျခင္း (transfer of knowledge & skills) သည္ အဓိက အေရးႀကီးေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရတုိႏွင့္ အလယ္အလတ္ကာလတြင္ အမ်ဳိးသား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ လုိအပ္ေနေသာ ႀကီးမားသည့္ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ကို မည္သည့္ပင္မေနရာမ်ားမွ အေကာင္း ဆံုးရရွိႏုိင္၍ မည္သို႔ဆက္လက္တည္တံ့ေအာင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္မည္ ဆိုသည္ကို ေလးနက္စြာ စဥ္းစားလုပ္ေဆာင္သင့္ေပသည္။

Leave a Reply

 
Khun Saw Maung © 2011 DheTemplate.com & Main Blogger. Supported by Makeityourring Diamond Engagement Rings

You can add link or short description here